thank god ammmmerrrrica

publicerat i Seattle;

Det finns många saker som är förvånansvärt bra här i USA.

-Mycket är MYCKET billigare än i Sverige. (Vilket är bra för shoppingtokar som jag och Totte)

-På många ställen så är det betydligt bättre servicetänk än i Sverige. (Visst finns det undantag men på det stora hela tycker jag personligen att det är många nivåer högre än Sverige.)

-Bekvämlighet! Det finns drive-in apotek, drive-in bankomat, drive-in starbucks, och säkert fler jag inte tänkt på.

- Av det jag märkt hittils så tycker jag att det verkar som att det finns en större tolerans för "annorlunda" än i Sverige. (Eller jag kanske ska säga Stockholm!)

- Mycket god mat i STORA portioner. (Den stora portionen är bra för då kan man ta hem och sprara till lunch dagen efter.)

- När man går ut och äter så kostar barnens mat i stort sett ingenting. Vanligt är att det kostar 2.99 för dricka, huvudrätt och en liten efterrätt, (Det är typ 20 kronor!) En rätt räcker oftast för båda barnen men vi brukar köpa två och ta hem en till typ lunch.

- Starbucks i varje gathörn som gör att man aldrig behöver gå mer än någon meter för att stilla sitt kaffesug.

- Kaloriuträkning väldigt synligt i stort sett överallt. Det finns ofta också en sida i varje meny för "mer hälsosamma alternativ."

- Det finns betydligt mycket mer att göra med barnen här på vardagarna. Roliga aktiviteter och klasser som aldrig skulle finnas i Sverige. (Allt pga att många är hemma med sina barn)


Sen finns det såklart mycket som INTE är lika positivt.

- Det är extremt mycket hemlösa. Det står folk i stort sett i varje stor korsning med skyltar, ofta står det "anything would help." Det skär i hjärtat lika mycket varje gång och de ser inte "härjade" ut som i Sverige utan man ser verkligen att det för många är otur att de hamnat där de är idag.

- Vägnätet har nog byggts ut snabbare än vad de klarat av så det är ganska rörigt. ( I jämförelse med Sverige som typ är perfekt....!)

- Bekvämligheten som i många fall kan vara positivt är inte enbart positivt när man tittar på hur snittamerikanen ser ut.

- Den goda maten och de stora portionerna gör att om man äter upp en hel portion till middagen så äter man förmodligen mer än dubbelt så mycket som man borde! Därav snittkroppen på amerikanerna.

- Starbucks i varje gathörn och storleker som är ENORMA! De flesta dricker inte vanligt kaffe, eller latte eller cappuchino som hemma i sverige. Här är det artificiella smaker och grädde och choklad och gott gott i det som e flesta beskriver.

- GALET dyrt med bra förskolor. Även förvaring av barnen är dyrt! I dagsläget finns det inte en chans att vi kan ha förskola till Leo eller Lexie, inte på någon av de jag vill ha iaf. (Kanske för att vi valt att lägga pengar på boendet, precis som i Sverige!)


Alla intryck av Amerika vs Sverige har nog mattats av lite nu. I början tyckte jag att ALLT var så mycket bättre här. Mycket är bättre enligt mig, men det finns så galet mycket som är så mycket särme också. Det är mycket av det som är mycket sämre som vi kan undvika dock. (Tack vare arbetsgivare och pengar!)

Det finns en sak som vi inte kan (eller har fruktansvärt svårt) undvika och det är all mat. Alla som känner oss vet att det är vår stora akilleshäl. Jag har nu börjat att sköta mig sedan 3 dagar tillbaka. Den första dagen utan allt junks var förjävlig. Jag var så grinig och trodde att jag skulle gå under. Sen har det gått bra.
Det är tråkigt att inte ta den där godaste största latten på Starbucks, MEN.... jag måste börja tänka på varför man gör saker och ting.

Här i USA känns det som att det finns tre kategorier av människor där två dominerar. 1, de som tänker på precis vad de stoppar i sig och beställer skim milk latte och tränar massor och ser galet hälsosamma och fräsha ut. 2, de som skiter fullständigt i vad de stoppar i sig och äter vad som helst och ser tyvärr fruktansvärt feta och ohälsosamma ut.

Kategorin nummer 3 är de som ser rätt vanliga ut (ibland lite överviktiga) och som på någotvis lyckas att kombinera the american lifestyle med träning och ett lite mindre kaloriintag. (Eller bara har otroligt bra ämnesomsättning!)

Dessa kategorier finns såklart i Sverige också men med en betydligt mindre kategri 2 skala.

ojojoj nu har jag babblat på!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ada:

Det är så kul att följa din blogg! Ha ett härligt år!

2:a kommentar, skriven , av Maria:

När du framställer AMMÄÄRRIKA på detta sättet så blir tom jag bannemej sugen på att packa kappsäcken och flytta dit :) Tror jag skulle stormtrivas :)



Men men... Man blir nog sittandes i Svedala.



Kram ♥

Kommentera inlägget här :