Språkutveckling

publicerat i ;

Leo tar ett jättesprång i sin språkutveckling just nu. Det är tvåordsmeningar som kommer ur lillprinsens mun, och jag hade inte kunnat vara mer stolt! Tänk att jag för någon månad sedan var så orolig för att han inte skulle komma igång att ens säga de hårda konsonanterna. Jag inser nu hur mycket oroande jag utsatt min kropp för helt i onödan. Då hör ju till saken att jag är en väldigt ickeoroad mamma och jag förstår hur jobbigt andra mammor måste ha det som är oroliga av naturen.

Igår sa han "Lexies snutte", då trodde jag att det bara var ett lucky shot, men idag har det kommit fler, "pappas flygplan", "Titta Pippi", "Hej mamma" osv.
Jag har insett den senaste veckan att han kan svara på frågor jag ger honom med två alternativ vilket jag absolut inte hade trott att han kunde. Det började på Lexies dop när han somnade i min famn och sen vaknade till och då frågade jag honom om han ville ligga kvar hos mig och sova eller gå upp och sova i sin säng. Då svarade han direkt "Upp". Om jag frågar om han vill ha äpple eller banan så svarar han vilken av frukterna han vill ha.

Sen igår frågade jag honom vad hans lillasyster heter och då svarade han "Lexie" som om det vore hur självklart som helst.

Tänk att vår lilla bebis nu är en helt egen tänkande individ som kan uttrycka vad han vill. Helt fantastiskt!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Maria:

SV: Jag fattar inte riktigt det där... Kommer de inte ihåg att de ska göra det, eller handlar det om lathet?! Eller vad f-n är grejen?!



Men skönt att höra att man inte är ensam :)

2:a kommentar, skriven , av Maria:

Hej kära!



Visst är det fascinerande att se hur fort vissa saker lossnar för de små, som tex det här med språket? Ena dagen kan de inte, nästa dag säger de hur mycket som helst. Man fattar ingenting...



Ser att du gjort om lite här inne också. Är det du själv som pysslar med designen? Är det svårt?

Jag skulle kunna tänka mig en mer personlig design, med lite bilder på barnen och så, men jag kan ingenting.



Kram ♥

Kommentera inlägget här :