Sömn

publicerat i ;

"Sömn
är ett normalt tillstånd då en organism en kortare tid är synbart medvetslös och oresponsiv för stimuli. Hjärnaktiviteten kan trots detta dock periodiskt vara mycket hög. Sömnens funktion är inte helt utredd, men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka medan hjärnan bearbetar intrycken från den föregående vakenhetsperioden."
                                                       (Wikipedia)

Om någon frågar mig vilken tid på dygnet som är min favorittid så skulle jag lätt svara natten, när jag sover.
Jag älskar nämligen att sova. Jag skulle kunna sova HELA tiden om det bara gick.

På natten eller om jag sover en stund på dagen så drömmer jag fantastiska drömmar och får ta del av en helt annan värld än den jag lever i här och nu. Jag tycker att det är magiskt....

Kan ju låta som att jag har ett tråkigt liv, och det tycker jag egentligen inte att jag har. Visst nu händer det ju inte överdrivet mycket i livet eftersom jag går hemma och bara väntar på att Bönan ska komma ut. Jag är dock tillfreds med mitt liv och jag skulle lätt kunna leva så här i några månader till. Vilket kanske är tur eftersom det är det jag ska.

Men när man läser Wikipedias beskrivning av sömn att det är när en organism är medvetslös och oresponsiv för stimuli så låter det ju som ett vegetabiliskt tillstånd. Ändå så gillar jag det. Hmm... märkligt!

Jag undrar hur jag ska klara att få en liten bebis som faktiskt kräver att jag avstår eller i alla fall minskar min favoritsysselsättning SOVA. Ja.. ni kommer ju helt klart att bli uppdaterade om detta när den delen av mitt liv väl börjar. Just nu känner jag mig rätt nöjd med hur livet ser ut just nu:)


Så här kul blir jag när jag inte får sova....

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Karolina:

Hej Johanna... var ju tvungen och skriva när jag såg denna bilden. För jag känner igen var den e tagen:) Brisbane vårt hus med tysken skrattar

Kommentera inlägget här :