Lussebak, adventspynt och betydelsen av gräsänka

publicerat i ;

Nu sitter jag här i min ensamhet och tänkte skriva att jag är gräsänka för kvällen. För jag har hört/läst andra skriva det. Så kom jag på att jag inte har någon aning om vad det betyder.
Så jag får helt enkelt googla det....

"Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling.

Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på ett "förförande i det fria". Därefter har ju ordet gräsänkling fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam." (Wikipedia)

Okej.. Totte är ju inte bortrest, man väl på galej. och... inte är jag väl ensam, jag har ju Leobus här!:)

Leo är i alla fall frisk idag. Lite snorig är han allt, men febern är som bortblåst vilket är fantastiskt skönt.

Här är min älskling in action för bara någon minut sedan:



Vi började dagen med lussebullsbak hos bästaste bagaren i stan, Solveig!
Bullarna är helt underbart goda och jag ser framför mig hur jag kommer se ut som en lussebulle om någon månad.

När vi kom hem från bak och lunch hos Solveig så åkte vi iväg en sväng till Rusta och kompletterade lite adventspynt som jag letat efter. Jag hittade precis det jag skulle ha. Så nu har jag adventspyntat på mittenvåningen. På övervåningen finns inga fönsterbrädor och jag hatar att sätta upp jultjärnorna så det får Totte göra imorgon.

Så här ser två fina adventsfina fönster ut nu:

vardagsrum:



kök:

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Fia:

Jätte fint i fönstrena..

2:a kommentar, skriven , av Veronica m Isak:

Jättefint!!!

3:e kommentar, skriven , av petra:

kikar in här lite..vad fint det var i fönstret med adventssakerna..

jag vet inte alls hur jag ska få det fint o julmysigt här hemma..men kanske kan jag få lite inspiration från dina bilder:-)

Kommentera inlägget här :