Förlossningsberättelse

publicerat i ;

Allt börjar på fredagmorgon den 30 Juli klockan 07.00. Familjen hade bestämt sig för att gå upp tidigt och åka till Täby C och köa för att få köpa nya Iphone 4. Klockan slår sju och jag vaknar av att det känns lite konstigt i magen, det klickar eller kluckar och jag känner mig lite blöt mellan benen. Jag ställer mig upp och då bara rinner det längs benen. Dessa sekunder innan jag förstår vad som händer så tror jag att jag kissar på mig.

Lycklig inser jag att det är vattnet som går och jag säger till Totte som ligger och sover "Älskling, jag tror att mitt vatten går nu...."
Lika glad som jag så vaknar vi till liv och börjar fundera vad nästa steg är.
Jag ringer förlossningen som säger att jag ska göra det jag planerat på morgonen och ringa in några timmar senare.
Då bestämmer jag att vi åker till Täby och ställer oss i Iphone kön. Jag ville ju gärna ha telefonen det ska jag erkänna, men jag visste hur gärna Totte ville ha den. Vi hade ju planerat detta hur länge som helst!

Så sagt och gjort, vi åker till Täby C och vattnet mitt går hela tiden.. haha
När vi står först i kön börjar jag bli nojjig för jag tycker inte att hon rört på sig på länge i magen och det börjar komma rätt mycket vatten, men då kan vi ju inte gå därifrån. Efter 3 timmars köande får vi våra telefoner och jag ringer direkt till förlossningen som tycker att vi ska komma in för en kontroll direkt.

Vi åker och lämnar Leo hos mormor Solveig och åker direkt till förlossningen. Där tas en CTG kurva och visar att bebisen mår toppen och jag har regelbundna sammandragningar som inte känns. Vi får en tid för igångsättning 48 timmar senare om inget kommer igång av sig själv.

Under dagen passar jag på att vila massor eftersom det är Tottes första "semesterdag". Vi avslutar kvällen med att titta på film i sängen och efter det somnar Totte direkt som vanligt. Själv ligger jag och vrider och vänder på mig. Jag slumrar till men vaknar med ett ryck vid 02 tiden av att jag får en värk som trycker på så otroligt mycket. Jag börjar fundera på om bebisen vill ta sig ut redan och går upp och börjar vanka runt. Bara en kort stund senare kommer ännu en värk som trycker på men då inser jag att jag behöver gå på toaletten. Så fortsätter det i 40 minuter. Jag får oregelbundna värkar som jag måste gå på toaletten efter varje.

02.42 börjar värkarna ändra karaktär och börjar göra ont på riktigt. De kommer var 8 minut och jag ringer förlossningen och frågar hur länge jag vågar vänta hemma med tanke på det snabba förloppet på Leos förlossning. Barnmorskan säger att jag måste avgöra det men att jag bör kanske komma in när det är 6 minuter mellan värkarna.

Jag går upp och väcker Totte och säger att det är på riktigt nu! Han vaknar till liv och vi börjar diskutera när det är dags att ringa hit pappa. Vi bestämmer att jag ska avvakta några värkar till och sedan ringa. Bara för att veta att det verkligen är på riktigt. Vid 03.30 ringer vi pappa som kommer vid 03.50-04 tiden. När han kommer har jag 6 minuter mellan värkarna som jag andas igenom utan problem.

Vi åker direkt och blir väl mottagna på förlossningen. Eftersom vattnet gått så är de restriktiva med att göra undersökningar så jag får sitta med CTG kruvan som visar på ett regelbundet värkarbete. Dock avtar värkarna i styrka lite när vi kommer in och jag blir direkt orolig att vi ska bli hemskickade. Men det var inte aktuellt!:)

Vid 05.30 kollar BM vad som hänt där nere och då är jag bara öppen 3 cm och tappen fortfarande tillbakalutad. Det känns lite som ett nederlag och jag inser att det kan vara låååångt kvar innan någon bebis tittar ut. Efter undersökningen är jag uppe och går ett tag men vid 6 tiden så blir jag alldeles snurrig i varje värk och inser att jag måste ligga ner. Det är fortfarande inga problem att andas igenom värkarna. När klockan är 06.30 gör värkarna riktigt riktigt ont och jag ber om lustgas. De sätter på halv styrka och det hjälper i typ 20 minuter. Då drar vi på full styrka på lustgasen men det är fortfarande inte riktigt så att det hjälper mot smärtan nu.

07.10 kommer nya laget som ska ta hand om oss. Då inser de hur ont jag har och kollar om det hänt något där nere. Jag är nu öppen 7 cm och då inser jag att nu kommer snart bebisen med tanke på hur snabbt det gick med Leo på slutet. Det här förstår nog inte den BM som tog över. haha

07.30 trycker det på av bara den och jag bara skriker rakt ut när smärtan är som värst. Då inser de att jag nog ska börja krysta. De säger åt mig att stänga munnen och trycka på istället. Såklart så när jag krystar ordentligt första gången så kommer hela mitt tarminnehåll ut....tack för den...

Två krystvärkar senare frågar de om jag vill känna på huvudet, men det vill jag inte! Då säger Totte "Du ska se hur mycket hår hon har, och det är svart!!!"

Ytterligare två krystvärkar senare föds vårt lilla troll 07.46.

Fantastisk upplevelse ännu en gång, men ojojoj va skönt det är att det är över!



Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie-Från en prematurmammas hjärta-:

blir helt rörd låter som en underbar förlossning! än en gång stort grattis till underverket!<3

2:a kommentar, skriven , av Helena och Filip:

Helt fantastiskt!! Tack för att du delar!!

Kramar

3:e kommentar, skriven , av tessan:



så häftigt att du skriver ner allt! Tänk vad kul det kommer å vara för Lexie och Leo att läsa allt detta sen! Extra spännande att läsa för oss som inte fått barn än också!

Kommentera inlägget här :