Duplicera mig själv

publicerat i ;

Jag har alltid sagt att jag verkligen INTE skulle vilja vara tillsammans med mig själv. Jag är nog rätt jobbig att leva med ibland.

MEN... på nätterna skulle jag verkligen vilja att det låg en till jag brevid mig själv. För som det är nu så är nätterna med lillskrutt helt mina. Innan jag blev gravid var detta inget större problem eftersom jag var pigg. Nu är jag inte pigg längre. Snarare tvärt om, jag är ett levande lik..
Eftersom Leo har bestämt sig för att inte sova ordentligt på dagarna längre så är det extremt jobbigt för mig eftersom jag inte får någon sömn på dagarna heller.

I lördags var det min sovmorgon. Då sov Leo till 7 och Totte gick upp med honom och jag sov oroligt och vaknade hela tiden fram till klockan 9. Då gick jag upp. Då hade jag haft Leo hela natten när han vaknat X antal gånger.

I söndags var det Tottes sovmorgon (det är alltid Tottes sovmorgon annars) då passade Leo på att vakna klockan 05.30 efter att ha sovit oroligt från 3.

Måndagar så jobbar jag på kvällen ändå så är det jag som tar natten och går upp på morgonen. I natt var Leo vaken 3 timmar mitt i natten.... VARFÖR!?!?!
Jag försökte få hjälp av Totte, men efter 15 minuter så blir han frustrerad och gör inget bra jobb. Eller så efter att jag har kämpat med att Leo ska ligga i sin säng i 2.5 timme så får Totte ta över. Då går han ner med Leo till vardagsrummet. WHAT!?!
Mina 2.5 timmars slit i papperskorgen.

Då gick jag och tog tillbaka min lillprins, gjorde välling och lyckades få honom att somna. Jag var ju tvungen att ge honom välling då vid 3 tiden eftersom jag visste att han skulle kunna vakna bara någon timme senare och vara hungrig annars.
När han äntligen somnade någon gång efter tre så tänkte jag att han nog skulle sova länge nu på morgonen.

YEAH RIGHT!

Klockan 7 hör jag hur han är vaken i sin säng och då vet jag att han står upp i sängen.

Nu sitter jag här, irreterad och bitter och har sovit 3 timmar och kroppen skriker efter mer sömn.
Totte ligger och sover och har förmodligen inte ens hört att vi gått upp.

Men vad ska jag göra?

Vem ska gå upp? Den personen som jobbar alldeles för mycket hela tiden och som jobbat och därför sovit endast tre timmar när klockan är sju.

eller

Den personen som har varit vaken med en gnällig son hela dagen och hela natten och därför endast sovit 3 timmar när klockan är sju?

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av marie:

neo slutade sova middag för ett tag sen. På ett sätt skönt för då somnar han tidigare och på ett annat sätt lite jobbigt eftersom man inte får en lugn stund på dagen. Bökiga nätter här med. I skrivandets stund så känner jag mer mer tröttare när jag vaknade än när jag gick och lade mig igår...

2:a kommentar, skriven , av Helena och Filip:

STOR KRAM! Det är alltid tufft med sömnstrul och en källa till tjafs. Vill du ha mina råd så kommer de här;



1. Rutiner och Attityd. Prata igenom vad som ska gälla och övertyga sedan Leo om att det är det enda rätta. Oavsett vilka rutiner ni bestämmer kommer han gilla läget, bara ni gör det. Ni måste dock, absolut, vara konsekventa. Har ni bestämt att man inte är någonannanstans än i sin säng på natten så är det alltid så. Får man inte äta på natten, så är det alltid så. Osv. Vad ni prioriterar.



2. Vi har alltid delat på nätterna, eftersom vi anser att jag som är hemma med Filip arbetar minst lika mycket som B som går till sitt jobb.

När det varit som värst har vi tagit halva natten var. Typ; jag är kvällstrött och sover 21-03 och B är morgontrött och sover 03-09. Då får vi minst 6 tim sömn var (troligtvis mer eftersom F sällan varit vaken precis hela natten). Men det är bara att titta på klockan vem som har "jour" om han vaknar.



Detta kanske inte passar alla men det kan även vara ett bra sätt när barn nr 2 kommer.



Jag tror det finns massor av bra sätt. Men alla behöver Attityd och konsekvens.



Lycka till vad ni än väljer att göra.



Kram



3:e kommentar, skriven , av Maria:

Åhh svårt moraliskt dilemma det där!! Har själv ställt mig den frågan ganska ofta.



Min sambo vaknar ytterst sällan på nätterna. När napp ska stoppas i så är det jag som gör det. Oftast är det jag som går upp och gör den första flaskan också, runt sex snåret.



På helgerna har det därför den senaste tiden blivit så att sambon går upp med Elliot igen vid 8-9 när Elliot vaknar igen. Och så får jag sova en stund till.



Men svårt det där...



Skickar en bamsekram till dig!

Kommentera inlägget här :