blir så trött...

publicerat i ;
Jag blir så trött....

Leo har ända sedan introduktionen av fast föda haft problem med det på ett eller annat sätt.
Det märkliga är att det inte går att hitta något mönster för när han tänker äta eller inte äta eller äta lite eller freaka ut totalt.

Häromdagen åt han en hel portion pannkakor.
3 dagar senare vägrade han äta pannkakor och spottade ut dem direkt.

Tidigare har han tyckt att fisk är helt okej att äta, igår totalvägrade han. MEN han åt skagenröra eller räkorna ur min skagenröra.

Korv brukar alltid slinka ner, men idag... ICKE!

Det har varit svårt att vara konsekvent med att äter han inte upp maten, så får han inget förens han blir hungrig igen då han blir erbjuden samma mat.
Ofast får han "vanlig" mat till lunch och då ska vi iväg på eftermiddagen.

Idag fick han gröt till lunch istället så att jag skulle kunna ge honom "vanlig" mat till middag.

Till middag serverade jag korv, makaroner och majs. Av detta brukar han äta majs och korv och liiiite makaroner.
Idag vägrade han. Jag sa med gott mod precis som jag blivit "lärd"...
"Nehej, du är inte hungrig, okej."

Så gick vi och lekte. Han blev grinigare och grinigare så vi gick tillbaka till matbordet 1 timme senare, han vägrar fortfarande. Sen gick vi tillbaka dit ännu en timme senare, men han vägrar fortfarande. Idag har han vägrat med PANIK de två senaste gångerna. Han skriker och skriker och skriker...

Nu blev klockan så mycket att han var jätte trött, då hade han inte ätit sedan lunch som var 11.30 förutom 2 smörgåsrån till mellis då han vägrade dricka vällingen han fick i muggen till.

Han hade alltså inte ätit från 11.30 till 19.30 så jag klär på honom pyamasen och måste ju ge honom välling som han slukar direkt och nu ligger han och sover.

Jag blir framförallt trött på att jag utsätter honom för det här. Samtidigt som jag inte vet hur jag ska lösa det om jag INTE agerar konsekvent när det gäller detta.
Till saken hör ju att han faktiskt har hål i gommen och jag har ju ingen aning om hur detta påverkar honom... men inte kan det väl skifta från dag till dag?

Nä jag vet varken ut eller in och jag trodde att jag skulle vara den sista person som skulle hamna i ett dilemma av detta slag. Han kommer ju inte dö av näringsbrist eftersom han dricker välling, äter gröt och frukt och oftast de flesta grönsaker.
Nu måste jag bestämma mig för hur jag ska fortsätta....

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av jennifer:

oj så svårt! kanske bäst att prata med något proffs på gomspalt, som kanske kan ge några värdefulla tips=)

2:a kommentar, skriven , av Stella:

Att du orkar truga. Äter inte lillskruttan av den vanliga maten erbjuder jag alltid välling efteråt eftersom jag vill ha en glad bebis. Jag tillhör dem som tycker att välling är väldigt bra speciellt när ingenting annat går ner. Välling är bäst!

3:e kommentar, skriven , av Marie-Från en prematurmammas hjärta-:

låter inte riktigt som det kan vara gommen som ställer till det för honom men man kan ju aldrig vara helt säker. var har läkarna sagt?

Kommentera inlägget här :