Kriser och framtiden

publicerat i ;


Jag börjar fundera på om många i min ålder har kommit in i någon slags tidig 30års kris. Jag har sett väldigt många bekanta på facebook som ska åka vasaloppet. Både vältränade och totalt otränade människor.
Är det sådant man hittar på såhär när man närmar sig 30 för att krydda vardagen och för att testa sina gränser.

Ingen av dessa har barn...

Detta fick mina tankar att gå vidare en bit extra. Har livets olika "kriser" förändrats under de senaste årtiondena.

Mina föräldrar fick mig som är deras tredje barn när de var runt 30 år. Nu är det väl nästan mer vanligt att man inte fått sitt första barn runt 30. (i allafall i storstadsregionerna)

Vad hade man för 30års kris för 30 år sedan?

Själv skulle jag inte komma på tanken att åka vasaloppet eller någon annan fysiskt krävande utmaning. Men vem vet, jag kanske får en craving efter detta när jag börjar närma mig 40.

Själv känner jag att jag hade mer av kris när jag fyllde 25 bara för att jag så gärna ville ha barn. Då kändes det som att livet bara flög iväg och jag hann inte med.
Nu känns mitt liv precis så som jag ville ha det. Jag kommer att ha uppnåt precis det jag vill när jag fyller 30 och jag känner mig inte ett dugg stressad.
Jag vill fortfarande uppnå något mer i mitt arbetsliv än vad jag har idag. Jag känner dock att det får ta den tid det tar med tanke på att jag ska jobba i många många år till.

De närmaste 10 åren kommer jag att vilja prioritera min familj. Jag vill kunna känna att jag kan ge mina barn precis det jag vill ge dem i tid och energi.

Jag kan tänka mig fram 20 år då våra barn är stora och det finns tid för ordentlig kvalitetstid med Totte. Jag hoppas att vi lever tillsammans och har ekonomi och lust att resa och se världen tillsammans ur ett nytt perspektiv än vad vi gjorde innan vi fick barn.

Hmm.. det började vid kriser och slutade vid framtidstankar.
Kanske är det just det som kriser handlar om, rädsla och tankar om framtiden. Jag hoppas att människor vågar konfrontera sina rädslor och utvecklas som människor. Om det innebär att åka vasaloppet för att bevisa något för sig själv så är det väl det toppen.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Helena och Filip:

Kloka och fina ord!

(jag har inga planer på något vasalopp, än...)

Kram

2:a kommentar, skriven , av Maria:

Kunde inte sagt det bättre själv ;)



Jag tror också att kriser uppstår för att folk inte är nöjda med vad man åstadkommit i sitt liv hittills. Som du nämner, barn och andra stora milstolpar i livet.



Är man nöjd med sitt liv där man befinner sig idag, så har man absolut inget att krisa över :)



Och grattis till lilla prinsessan!! Gud vad roligt det ska bli att se hur hon ser ut, detta är ju så spännande!! Och en av varje, kan det bli bättre?



Kram!!

3:e kommentar, skriven , av jennifer:

tänkvärda o fina ord!

Kommentera inlägget här :