Förskolestart

publicerat i Barnen;
Första dagen på förskolan avklarad för både barnen och mig.
Det gick efter omständigheterna mycket bra. Leo och Lexie är i samma våning på förskolan, men i olika grupper.
Lexie har de pedagogerna som Leo hade förra terminen och Leo har nya fröknar.

Leo har sagt hela sommaren att han INTE vill till preschool och man har sett paniken i hans ögon när vi pratat om det. De brukar alltid vara ute på förmiddagen vilket kändes som min räddning i morse för att jag skulle kunna vara närvarande med båda barnen.


MEN... det ösregnade såklart så alla var inne. Direkt när vi kom så var jag tvungen att gå in i Lexies "klassrum" och Leo var tvungen att gå in till sitt. Han blev helt förkrossad och grät och grät! Till slut så såg jag dock genom ett fönster att han hade lugnat sig och satt i en ny frökens knä. Det som kändes värst idag var att han inte kände någon av pedagogerna och att jag hade sagt att jag skulle kunna vara med honom idag.

I Lexies lilla grupp så var det 6 barn varav 4 börjat sin inskolning tidigare. De 4 som börjat förra eller till och med veckan innan det var utan sina föräldrar och alla GALLSKREK! Lexie var den enda som var stencool och sprang omkring och lekte i rummet. Jag kunde faktiskt lämna henne i långa perioder för att gå och titta till storebror.

Leo blev till slut lycklig och älskar nu preschool igen. De hade nämligen "waterplay" efter snacktime. Så han vill mer än gärna tillbaka imorgon.

I morgon blir ännu en kort dag för båda barnen. Lexies inskolning fortsätter ju men Leo skall till doktorn efter inskolningen. På onsdag blir det nog en lite längre dag för Leo och Lexie får följa med mig hem en sväng innan vi hämtar Leo.

Kommentera inlägget här :