Frankrike 2011 del 1

publicerat i Ego;
Resan till Frankrike gick toppen. Barnen är verkligen lätta att ha att göra med på resande fot. Självklart blir det lite gnäll ibland men inget som inte går att avstyra.

Väl i Paris skulle vi ta oss till Montparnasse tågstation. Det gick direktbuss från flygplatsen så det var inga problem. Väl på tågstationen insåg vi att den inte var så rolig att hänga på med två trötta barn och massa väskor. Tyvärr hade vi inget val så vi försökte äta en macka och få tiden att gå genom att promenera omkring lite på stationen.
Tåget från Montparnasse till La Rochelle tog 3 timmar. Det vi inte hade insett var att familjen inte bodde i La Rochelle utan 1 timme utanför. Vi tror att de hade utlämnat den informationen med flit för att de inte trodde att vi skulle komma om vi visste att de bodde "in the middle of nowhere".

Vi var äntligen framme vid deras hus vid 23 på kvällen och barnen hade somnat i bilen på vägen. Så vi vuxna drack lite te och sen gick vi och la oss.

Nästa dag inser vi hur vackert de bor. De bor i ett hus som de renoverat som byggdes 1823. Det är renoverat i toppskick och ligger mitt emellan fält av solrosor och vinplantage. Vackrare landskap får man leta efter....

Igår var vi på Zoo hela dagen och jag och Totte tröttnade efter 2 timmar. Besöket tog 5 timmar....

Efter 5 timmar, en stulen snutte och ingen mat för oss vuxna var jag rätt slut. Mentaliteten här (eller den här familjen) när det gäller mat är totalt annorlunda. Barnen hade fått lite snacks under tiden för att tanken var att vi skulle äta lunch på restaurang efter zoo besöket. När vi äntligen var färdiga och jag och Totte såg framför oss en mysig middag på restaurang så bestämmer sig dock Tottes storerbror för att det inte finns några restauranger öppna vid de här tiden. Klockan var då 15.

Så efter alldeles för många timmar på zoo utan mat så hamnar vi på mc donalds. Hade det inte varit för att vi var i Frankrike så hade det varit helt okej. Men nu känner man ändå att man skulle vilja äta något annat än det vi äter som nödlösning hemma. När man är med en annan familj kan man dock inte annat göra än att visa upp en god min. haha

Tyvärr visar de inte upp samma goda min i alla lägen här mot varandra mamman och pappan. Det är mycket kulturkrockar och språksvårigheter. Trots detta så har vi väldigt mysigt och barnen leker bra tillsammans. Vi hoppas på att kunna göra små utflykter och se allt runtomkring oss. Idag verkar det som att vi blir kvar här hemma och myser.