Bellevue och barntankar

publicerat i Barnen;

Bellevue... det är ett rätt bra ställe faktiskt.
Vi bor i en stor lägenhet med 3 sovrum och två badrum. Läget är galet bra, typ 2 minuters promenad från det stora köpcentrumet som både har alla affärer man behöver men även ett riktigt nice lekområde för barnen. På dagarna just nu i julruschen är det dock knökfullt där. Fast barnen älskar det och Leo vill gå och leka där jämt.

Igår var vi hemma hos en annan svensk familj som har en dotter i samma ålder som Leo. Det är familjen som var med på den stora "övertalningsmiddagen" för ett år sedan när vi var här. Mamma C och dottern S var de perfekta värdarna och Leo och S lekte i deras källare helt själva rätt länge och jag kan säga att det var en välbehövlig paus för mig från en av barnen Liberto. Det är rätt påfrestande att vara mamma 24/7.

Jag älskar mina barn över allt annat, men jetlaggade och utan någon egentlig trygghet förutom mig, Totte, nappar och snuttar så är de rätt galna! (Med all rätt såklart!)

Igår var dock vår lugnaste dag hittils. Minst skrik och bråk från barnens sida, men kanske för att de kunde vara i en miljö skapad för barn utan att jag behövde vara orolig att de skulle försvinna någonstans. Det är nämligen så att säger jag "nej" just nu så triggar det igång någonting hos dem båda och de fortsätter göra det "förbjudna" ännu mer. Så jag måste hitta den där förmågan att orka vara den där bra pedagogen jag kan vara och hjälpa både mig och barnen till en mer lugn vardag.

Jag har insett att jag måste anpassa dagarna efter barnen nu och lägga fokus på dem. (Det låter lätt men är svårt när man har så mycket man måste göra.)
Idag tex så skulle vi behöva vara hemma i lägenheten och bara ta det lugnt. Kan vi göra det då?
Neheeej... för det kommer carpet cleaners och städar heltäckningsmattan i lägenheten för det hann de inte göra innan vi flyttade in. Jippie! Det kommer typ ta en hel evighet så idag lär jag och barnen hänga på Bellevue Square alldeles för länge.....

Kommentera inlägget här :