Segregation

publicerat i Barnen;

Jag börjar förstå mig på det här med segregationen som verkar finnas i de flesta länder.
Man skyller ofta på politikerna och samhället för den segregation som finns. Till viss del är det självklart ett skapat samhällsproblem med boendeformer, priser och annat som kan påverka var människor bor och har möjlighet att bo.

MEN... och här kommer ett stort men, det är långt ifrån bara ett problem skapat av politik och av samhällsstyret. För vad gör man när man kommer till ett nytt ställe någonstans på jorden där man aldrig tidigare varit.

JO, man försöker skapa en tillvara så lik den tillvaro man är van vid. Man vill äta den mat man brukar, man vill köpa de blöjor man är van vid, man vill ha det så likt som på den plats man senast kände sig trygg helt enkelt.

Hur skapar man då nya kontakter och vilka väljer man att skapa dessa nya kontakter med?
Det är precis som "hemma" man träffar oftast människor man har någonting gemenamt med. Innan man lär känna invånare från det nya landet där man måste skrapa på ytan för att se om man har någonting gemensamt så finns det en grupp som är enklare att "lära känna". De egna landsmännen.

För nog har man någonting gemensamt med dem allt när man bor långt bort från sitt hemland och sin kanske största trygghet.

I morse var jag och barnen på lekgrupp med "svenskar" som bor i East Seattle. Nu räknade jag inte hur många vi var där men säkert 10  föräldrar med sina barn. Genast kände man sig som en i gemenskapen och visst träffade jag ett par som jag kände att jag skulle kunna umgås med utan problem.

Det som jag tyckte var en ren klockren kommentar var dock från en mamma som frågade var vi ville bo. Jag nämnde ett par områden och hon berättade att hon bodde i ett av de områdena och att hon hade ett hus som var till uthyrning på sin gata. Hon sa att hon skulle maila mig uppgifterna om huset och att det vore mycket trevligt om vi skulle bo där.

Då var det en annan mamma som frågade henne; "Men hade inte du tänkt att ni skulle byta upp er till det huset" Då svarade bara hon att "Äh om jag får möjlighet att ha en svensk familj till granne så kan jag skippa det, det är ändå ett rätt stort jobb att flytta."

Segregation kan vara ett stort problem när folk inte anpassar sig till samhället i övrigt, men segregation kan även vara skapat av individer för att en känsla av trygghet skall uppnås.

Kommentera inlägget här :