Förskola hemma och i Seattle

publicerat i ;

Lite energi har kommit tillbaka i huvudet men tyvärr inte i kroppen. Jag vet att det är för att jag dragit ut på träningen alldeles för länge men samtidigt vet jag inte hur mycket träningen skulle givit när jag inte får sova någonting.

Energin i huvudet gör iaf att jag gjort några bra saker idag.
Dels har jag satt barnen i kö till en ny "international pre-school" här i Täby. Det är möjligt att det inte blir aktuellt förens vi är tillbaka i Sverige men jag vill ha en bra kontakt med dem nu så att chansen finns att de kan börja där så fort vi är tillbaka.

Jag vill att den engelska barnen kommer lära sig nu när vi är borta inte är bortkastat utan att den finns levande hela tiden även här i Sverige. Jag har alltid velat att mina barn ska gå i en engelskspråkig skola när de väl börjar i skolan så detta blir perfekt.

Denna förskola har inte öppnat än och det gick att ställa sig i kö först idag. Så nu står Leo i kö för att börja 1 Maj och Lexie till att börja 1 September. Jag vill ju helst inte att Lexie börjar men det kan vara så att jag blir tvungen att jobba lite under hösten om vi är kvar i Sverige. Jag funderar då på att bara gå ut och vikariera lite och sen kunna vara hemma så mycket som möjligt med barnen. Vi får se hur det blir med det.

När jag väl satt barnen i kö till förskola i Sverige så började tankarna flyga bort till Seattle. Hur kommer det bli där borta!?!

Jag vet att jag vill att Leo börjar i förskolan där direkt. Dels för att ta till sig engelskan så snabbt som möjligt och för att få kompisar och inte minst bli en del av det amerikanska samhället. Lexie o andra sidan kommer jag nog att hålla hemma.
Det är inte så mycket för hennes skull som för min egen. Jag tror att det kommer att bli lättare för mig att träffa människor om jag får möjlighet att gå på lekträffar och till musikgrupper och annat skoj.

Sen är det en ekonomisk fråga. För oss att ha två barn heltid på förskola där borta skulle kosta runt 10-14000 kronor i månaden. Det är helt galet mycket pengar och med tanke på att jag förmodligen inte kommer få arbetstillstånd till en början så är det ganska onödigt att spendera de pengarna.

Jag älskar att vara hemma med barnen så det ska bara bli roligt. För mig känns det dock viktigt att Leo som redan har en del språkliga svårigheter får alla möjligheter att lära sig på bästa sätt. Det kommer inte jag kunna ge honom så då blir en plats i pre-school perfekt!




Kommentera inlägget här :