Lexies sömnrutiner

publicerat i ;


Jag är en extremt envis människa och det är inte ofta jag träffar någon som är lika envis som jag själv. Nu har jag tyvärr fått en i min familj. Dotra mi är precis som sin mor envis och ger sig inte.

Leo han fick dras med sin mammas rutiner från dag 1 och blev en relativt nöjd liten kille direkt. Jag har alltid sagt att barnen blir vad man gör dem till. Det är kanske en lite väl snäv och naiv bild av verkligeheten men jag tror fortfarande på det till 90%. Jag tror inte att Leo föddes snäll utan att han blev trygg av mina strikta rutiner och visst har han haft perioder när han inte sovit bra eller varit grinigare än vanligt,  men de är inte många och när de hänt inte långdragna.

Lexie däremot, hon föddes in som en virvelvind i den här lilla familjen med perfekta rutiner. Hon fortsatte vara en virvelvid och fick aldrig de där rutinerna lika snabbt som jag hade velat. Kanske för att hon faktiskt protesterade och det tog emot att ha en liten skrikis när Leo skulle sova. Samma sak på natten, det tar emot att hon blir arg för att hon väcker resten av familjen som sover sin skönhetssömn.

Det var så otroligt mycket lättare med nummer 1. Då levde mamma, pappa och barn på de premisserna som bestämdes i hushållet. Nummer 2... herregud, då har man ju redan en nummer 1 att gå efter.

Jaja...

Lexies rutiner ser ut som följer:

18.30- bada med mamma och storebror

19- Kvällsmålet och somnar någonstans vid 19.30

22- Lexie vaknar och vill ha mat och tar ibland en stund på sig att somna om

00-01- Lexie vaknar och vad hon vill har jag ingen aning om (tidigare åt hon nu strular hon) Sen är hon vaken till typ 03 ibland längre.

03-04 Lexie vill ha mat och somnar oftast direkt men vaknar sedan från och till fram tills hon vill gå upp vid

06.30 Då går hon oftast upp med pappan sin och äter, myser och leker och sover sedan vid 11 tiden. Beroende på hur länge så sover hon antingen en eller två gånger till på eftermiddagen men aldrig efter klockan 16.00.

Om någon har något tips på hur jag kan förbättra vår situation så hojta till. Tidigare har jag varit stenhård med att hon ska sova i sin säng med tanke på att JAG inte kan sova med henne tätt intill mig. Nu de senaste nätterna har hon dock fått sova med mig mellan att hon vaknar vid 24 tiden tills att hon ska ha mat nästa gång. Hon sover liiiiite bättre, men inte mycket. Dock får inte jag en blund....

Tidigare så försökte jag bara få henne att somna om i sin egen säng med mig sjungandes med handen vänligt med bestämt på hennes höft. Eller i värsta fall tagit upp henne i min famn och fått henne att somna där innan jag lagt ner henne igen. Nu sover hon dock så oroligt att det inte är någon idé att låta henne ligga kvar i sängen eftersom hon ändå väcker mig var 10e minut.



Ännu ett foto som Malin tagit med vår kamera som jag försökt redigera. Jag håller fortfarande på att lära mig photoshop så allt kanske inte är perfekt, men jag övar!:)

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Cilla:

Hej.



Det framgår inte någonstans om du fortfarande ammar eller ger ersättning? Dricker hon välling eller äter gröt?



Äter hon sig mätt innan hon somnar?



( observera- jag - i det jag skriver, jag tycker -inte som det ska vara )



Jag tycker att det är på tok för tidigt att hon vaknar redan vid 22 om hon ätit sig mätt. Jag tycker att du borde fösökta få henne att somna om istället för att ge henne mat. , använder hon napp? snuttefilt?

Sen spelar det ingen roll om hon bara somnar i 5 min huvudsaken att hon somnar om. Ta till alla medel, ta upp henne och natta henne i din famn. Det kanske blir en massa protester men tro mig, hon kommer somna förr eller senare. ( självklart ska hon inte bli hur tokig som helst, hoppas du förstår vad jag menar). Om hon vaknar efter en liten liten stund så ge henne mat då. Jag tror att hon med tiden kommer att sova längre.

Har det gått mindre än 4 timmar mellan nattmålen så skulle jag försöka få henne att somna - utan mat.



Sen är mitt andra tips om hon inte är jätte jätte trött att hålla henne vaken lite längre, vänta ut målet vid 22 och sen lägg henne.



Milo har inga sovtider på kvällarna. Jag känner av honom lite.. ibland somnar han 19 och ibland somnar han 22. Men han vaknar alltid 05 och sen sover vidare till 08.00. Det är helt ok.



När Milo är trött och inte vill sova så nattar jag honom i min famn. Han kan gnälla och vrida och vända sig men jag som mamma känner ju att han är trött. Jag tror att många skulle vika sig för sitt barn men jag är som du mkt envis. Han är ju i trygga händer, han eller hon blir ju inte otrygg för att dom protesterar...man har ju dom i sin famn.

Jag nattar honom även i sin säng. Ibland somnar han direkt och ibland så tar det lite längre tid med protester men han SOMNAR alltid. Blir det för mkt så tar jag upp honom, pratar inte med honom utan det är sova som gäller.



Vet inte om detta var till hjälp? Om Lexie är envis bbehöver du bli envisare, det är ni som vuxna som ska styra inte en bebis. Visst så kretsar ju hela livet runt barnen men när man inte får sova kan man inte vara en bra mamma. SÖMN ÄR VIKTIGT!



Jag kanske lägger till lite i texten om jag får lite svar på frågorna.. vi kan bolla lite... Jag är en sån som alltid kommer på saker att lägga till...

Kram.

2:a kommentar, skriven , av Johanna:

Hej Cilla!

Va bra du är!



Jag har ju gjort precis som du skriver med Leo så man tycker ju inte att det borde vara så svårt att få till det. Jag tror dock att man blir lite småkorkad av att inte få sova.



Lexie får ersättning på dagarna och på kvällen får hon blandat med välling. Hon äter var tredje timme på dagen utan undantag.

Jag har gett henne mat klockan 22 för att hon ska kunna sova ett längre pass efter det. Kanske är det lite dumt. Det känns som att hon vaknar efter 3 timmar eftersom det är den rutinen hon har i kroppen.



Hon har både napp och snutte och kan inte somna utan det. Däremot somnar hon bättre själv i sängen än i min famn både på dagen och på kvällen. På natten är det dock andra bullar.

Det har blivit så att hon får styra med tanke på att jag inte vill att hon ska störa Leo.



Hmm... ja om det är nåt mer du undrar så säg till!:)



3:e kommentar, skriven , av Cilla:

Jag tror inget annat än att du kommer att fixa det. Tror att det är lätt att tappa hoppet och tänka. nej, men detta går helt enkelt inte! Tror bara att du behöver lite hjälp från totte, om han kan vara med leo? sover dom i samma rum?



Tycker att du ska bosätta dig i Lexies rum, eller hon kanske sover i erat sovrum?



Hur som helst så tror jag att du måste bara bestämma dig, hitta din inre styrka och tro på dig själv. Måla upp en bild som du tycker att det ska vara och bara kör på det.



Om dom delar rum och Leo är trygg i sina rutiner så låt han sova med pappa under en vecka och ta då hans / deras sovrum och försök fullfölja dom rutinerna du vill ha.

Det kanske tar ett tag, 1 - 2 veckor men sen lär du få tillbaka din sömn...



Kommentera inlägget här :