Egna utrymmen

publicerat i Barnen;

I dag är det torsdag och torsdag betyder svenska lekgruppen för oss på förmiddagen.
Lika trevligt som alltid och barnen älskar det.

Leo och Lexie busar på utan att bry sig om mig särskilt mycket.
Mycket skönt.

Nu passar vi på att leka i Lexies rum lite. Det enda som finns i hennes rum är en lampa, tre gunghästar av olika slag och en garderob. Tycker du att det låter lite tomt?
Det är precis vad det är!

Nu sover ingen av barnen i sina rum för tillfället. Mest för att jag ska få sova nu under fitnessfighten. Jag pallar inte att springa upp och trösta barn mitt i natten, jag måste få min skönhetssömn. Leo sover på madrass på golvet och Lexie sover i sin säng, fast i vårt rum.

Nu måste dock Lexies rum fixas en gång för alla. Jag har tittat på lite olika sängar men känner mig inte helt 100 på någon. Efter sommaren måste Lexies rum vara fixat. Hon är inte så liten längre. Hon behöver också någonstans där hon kan ha lite egna grejer.

Jag börjar inse att Leo behöver det nu. Än så länge har han inte så mycket i sitt rum förutom sin stora säng och en garderob som fungerar som bokhylla. Men han börjar bli mer och mer mån om att gömma saker för Lexie vilket är helt förståligt. Det som är problemet är att han tror att ALLA grejer är hans. Lexie stackaren får inte ha någonting. Därav behöver båda barnen eget space att ha "egna" saker.

Sen ska båda få leka med allt, men lite måste man få bestämma om vissa saker.

Det leker verkligen fint tillsammans i omgångar nu. Längre och längre stunder kan de roa sig själva utan att jag behöver oroa mig för att det bara gör dumheter. Just nu springer de mellan sina rum och busar. Leo bossar självklart, men det är väl en förmån han måste försöka hålla i så länge som möjligt. Jag är rädd att Lexie snart kommer ta över!

Kommentera inlägget här :