tankar om det mesta

publicerat i
 
Livet... det är verkligen värt att ta tillvara på. 
Varje dag jag lever börjar jag kunna ta tillvara på livet mer och mer. 

Jag kan knappt förstå att jag lever det liv jag lever. 
Jag lever i stort sett det liv jag alltid önskat att jag skulle få leva. Hur coolt är inte det?!?
Ändå har jag egentligen inte kunnat njuta av det förrän nu. 
Nu njuter jag verkligen. 
 
Leo måste börja på preschool i höst igen. Då är det bara 1 år kvar tills han börjar i skolan här. Jag vill att hans engelska ska hinna bli så bra som möjligt tills dess. Han pratar bra engelska nu. Konstigt nog låter han rätt svensk när han pratar. Både jag och Totte har ju rätt bra språköra så jag trodde att han skulle låta amerikansk in no time. Så är inte fallet!
 
Jag ansökte till en preschool som ligger välidgt nära Tottes jobb. Det är en förskola som är kopplad till en kyrka. De är inte överdrivet religösa men de ber bordsbön och liknande varje dag. Jag kan tycka att det är rätt bra att de får den erfarenheten. Många man möter här i USA är extremt troende. Kyrkan är en stor mötesplats för många och jag skulle vilja säga att majoriteten av de amerikaner man möter är engagerade i kyrkan på ett eller annat sätt. 
 
Nackdelen med denna förskola är att det är korta dagar. Måndag, onsdag och fredag mellan 9-11.30. 
Det positiva är att Totte kan lämna så att jag bara behöver hämta 11.30. Jag ansökte dessutom om plats för Lexie men de trodde inte att hon skulle få plats för de hade inte så många platser lediga. Hon får gå onsdag och fredag mellan 9.15-11.45 Det gör att jag faktiskt får 8.30-11 för mig själv. Perfekt att lägga läkarbesök och andra tänkbara appointments tidigt på morgonen.

Jag ska åka och kolla på en annan preschool imorgon med barnen. Den är egentligen alldeles för dyr för min smak men jag tror att det är en jättebra skola. Om jag skulle väjla den så skulle det bara vara aktuellt för Leo. När Leo sedan börjar skolan skulle Lexie kunna få börja. 
Det positiva med den skolan är att den ligger relativt nära där vi bor och väldigt nära den skola Leo sedan tillhör. Förmodligen kommer det att gå barn där som han sedan börjar skolan med. 
 
Jag ska inte ta något beslut innan jag sett båda skolorna. I dagsläget tror jag dock att det lutar åt den första som ligger nära Tottes jobb. 
 
Vi har hittat en helt underbar barnvakt till barnen. Vi ska göra sin första gång när vi ska ha inflyttningsfest. Då får hon vara där uppe med Leo och Lexie medans vi har trevligt här nere. Hon är extremt mogen 14åring
och är en otroligt duktig balettdansös. Hon har kommit med på ett intensivprogram på Princeton i sommar där hon ska vara och dansa i 6 veckor med några av landets duktigaste unga dansare. Nu behöver hon spara ihop pengar till ståpåtårna skor och extra pengar. Känns härligt att kunna hjälpa någon så mysig människa med dennes dröm samtidigt som hon hjälper oss. 
Hon har dessuotm en extremt engagerad mamma som gärna också ställer upp och vara barnvakt på dagen om vi skulle behöva. 
En sådan familj var precis vad vi behövde här i USA där man inte har några familjemedlemmar som kan ställa upp och passa barnen. 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Monica Eng:

Skulle vilja vara där och vara barnvakt!!! Puss och kram

Kommentera inlägget här :